4

De protein- og energirike supper, Inzone Vitality, vil være tilgjengelig på alle Enklere Liv sine butikker fra 2. november.

«For mange småspiste er det et stort problem å få i seg tilstrekkelig energi og næring når appetitten blir dårligere. Våre supper har et høyt næringsinnhold, er 100 % naturlige og smaker fantastisk godt», sier Heidi Brunner, daglig leder i Vital Ernæring AS. Underernæring blant eldre og syke øker, og den problematikken vil vi møte. En porsjon suppe (250 ml) inneholder 320-360 kcal og hele 17,5 g protein av høy kvalitet. Inzone Vitality-suppene fra Vital Ernæring har følgende smaker: Kylling/karri, asparges, sjampinjong og tomat. Suppene anvendes i dag på flere ledende sykehus og sykehjem som et næringstett måltid.

 

Fakta om kosthold når man blir alvorlig syk eller blir eldre.

Inntak av protein for eldre, syke og småspiste bør være høyere enn for yngre voksne. Denne gruppen anbefales å innta 50-100% mer protein enn friske voksne, avhengig av tilstand. Protein bidrar til vedlikehold og vekst av muskelmasse og vedlikehold av normal beinmasse. Er inntaket av protein for lavt, blir det tap av bein- og muskelmasse og høyere risiko for sykdom.

Mange små protein- og energirike måltider bidrar derfor til å bevare muskelmassen.

Muskelmassen krymper og svekkes med alderen. Fra man er ca 45 år, vil muskelmassen begynne å avta med en hastighet på om lag 1 % per år. Studier har vist at muskelstyrken reduseres med om lag 15 % per tiår i seksti- og syttiårene, og om lag 30 % etter det.

Det aldersrelaterte tapet av muskelmasse fremskyndes av en stillesittende livsstil, akutte hendelser som tvinger en til å være i ro (f.eks. et lårhalsbrudd), lavt proteininnhold i kosten og sykdommer som har en nedbrytende virkning på kroppen. Få måltider, ensformige dietter, problemer med å tygge eller svelge, sykdom og sosiale faktorer bidrar til at eldre får utilstrekkelig næringsinntak. Dette kan føre til lavere muskelstyrke og fysisk kapasitet, som igjen kan bidra til dårligere ernæringsstatus hos eldre.

Eksperter sier det er enkle, vitenskapelige og velprøvde tiltak man kan gjøre for å bevare muskelmassen. De viktigste er å ha et sunt og proteinrikt kosthold kombinert med styrketrening.

Les mer om Inzone Vitality, protein og næringstette supper her

Pressemelding NTB pdf

Kontakt oss for mer informasjon:Heidi rundt

Heidi Brunner

Dagli leder

92402487
heidi.brunner@vitalernaering.no