Kostråd for underernærte og småspiste kan bidra til å bedre næringsinntaket. Når man er syk eller svekket kan matinntaket være lavt og risiko for å bli underernært er høy 1)Findalen, A. & Arsky, G. (2012). Kosthåndboken: veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten. Oslo: Helsedirektoratet. Da kan det være greit å ha gode kostråd for underernærte og småspiste å ta utgangspunkt i. Rådene vil kunne bidra til et tilstrekkelig næringsinntak. Å innta nok næring har stor betydning for kroppens funksjon. Gjør det det enkelt å spise riktig. Det er de små grepene som kan gjøre den store forskjellen.  

 

Kostråd for underernærte og småspiste:

1. Spis mange små måltider

Husk å spise mellommåltider og innta gjerne 5-6 mindre måltider i løpet av dagen.

Se vårt utvalg av næringstette ferdige måltider HER.

2. Velg energi- og næringstett mat

Spis energi- og næringstett kost som består av matvarer og retter med høyere fett- og proteininnhold. Ved beriking kan man innta flere kalorier gjennom en mindre mengde mat. Fett og fete matvarer egner seg best til beriking. Fett kan tilsettes i form av olje, fløte, smør, rømme, ol.

Se protein- og energirike oppskrifter HER

     

3. Spis proteinrik mat

Innta proteinrik mat som f.eks kjøtt, fisk, meieriprodukter og egg som bidrar til å bevare muskelmassen.

  • Les mer om hvordan man kan få i seg nok proteiner HER
  • Se protein- og energirike oppskrifter HER

4. Unngå lettprodukter

Lettprodukter inneholder mindre energi enn øvrige produkter og er derfor ikke egnet for personer som har vanskeligheter med å få i seg tilstrekkelig med næring.

 

 

 

 

5. Spis energirike mellommåltider

Eksempler på energirike mellommåltider er yoghurt med bær og korn, nøtter og tørket frukt, ost og kjeks, smoothie, kakao med krem.

  • Les mer om hvordan man kan få i seg nok energi HER
  • Se protein- og energirike oppskrifter HER

6. Drikk nok og velg energirik drikke for ekstra energi

Drikker vi for lite, får kroppen for lite væske til å kunne opprettholde alle sine livsviktige funksjoner. Eksempler på energirik drikke er kaffe med melk, drikkeyoghurt, fruktjuice, smoothie, drikke tilsatt proteinpulver.

7. Velg næringsdrikk og/eller kosttilskudd ved behov

Ha næringsdrikk og/eller kosttilskudd som et supplement til den vanlige kosten dersom man ikke klarer å dekke det grunnleggende behovet gjennom vanlig mat.

  • Se produktutvalg av næringstett mat HER

8. Unngå lang nattfaste

Nattfasten (tiden mellom kvelds og frokost) bør ikke overstige 11 timer..

9. Vær i bevegelse

Frisk luft og bevegelse kan bidra til å øke appetitten og hjelper samtidig til å bevare musklene.

Last ned kostråd for undernærte i PDF HER

Vital ernæring har flere gode alternativer for personer som spiser lite se vårt utvalg her (Trykk på bilde om du ønsker mer informasjon).  


Næringstett mat – ferdige produkter: 

Enkelt og godt.

inzonetomat

Protein- og energirike supper Tyggeproblem-symbolFor-lite_symbol

 

Inzone Vitality er varemerke på våre fem ulike velsmakende og næringstette supper. Suppene er perfekte som mellommåltid eller som et måltid i seg selv. Ekte råvarer.

protibis

Protein- og energirike smørkjeks

For-lite_symbolKan bidra til å øke matlysten, vekten og reduserer tarmproblemer. Perfekt som mellommåltid for de småspiste.

SKEEIS med vanilje

Proteinrik iskrem

For-lite_symbolDelikat og velsmakende proteinrik iskrem. Skeeis bidrar til å sette smaksløkene i sving! Inneholder tre ganger så mye protein som en vanlig iskrem.

Beriking: 

Tilsettes i mat og drikke når man ønsker å øke protein- og energiinnholdet i maten man lager selv. 

produkter næringstett mat , energiplus

Energiberiking

For-lite_symbolEnergi-Plus er et smaksnøytralt karbohydratpulver, som kan bidra til å øke energiinntaket.

proteinplus_1,5kg

Proteinberiking

For-lite_symbolProtein-Plus er et proteinpulver av myseprotein. Proteinet er av høy kvalitet, smaksnøytralt og kan enkelt tilsettes mat og drikke.

 

 

 

Fotnoter, henvisninger fra teksten ovenfor:   [ + ]

1. Findalen, A. & Arsky, G. (2012). Kosthåndboken: veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten. Oslo: Helsedirektoratet