Hvordan få nok protein og energi gjennom kosten?

Hvordan få nok protein i kosten?. Mange småspiste kan ha vanskeligheter med å dekke kroppens behov for næringsstoffer. For å sikre et tilstrekkelig inntak av energi og protein bør man ta utgangspunkt i energi- og næringstett kost. Denne typen kost består av et høyere fett- og proteininnhold. Porsjonsstørrelsene reduseres, men næringsinnholdet øker pga av beriking.

Proteinene i kostholdet må ha høy biologisk kvalitet. Denne typen proteiner finner man blant annet i kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Det er også viktig at inntaket av proteiner fordeles utover dagen. Da kroppen har begrenset opptak av protein per. måltid.

Maten kan enkelt berikes med energi, protein og fett. Det er imidlertid viktig å vite hva som er gode energi- og proteinkilder.

Illustrasjonen nedenfor viser bl.a. hva det vil si i praksis at proteinbehovet er økt. Hvor mye økt matinntak tilsvarer det at proteinbehovet er økt med 50%:

Proteinbehov illustrasjon 6

Se også illustrasjonen ovenfor illustrert i en animasjon HER

Eldre og syke har økt proteinbehov

På tross av at de beveger seg som regel mindre har eldre og syke et økt proteinbehov. Det økte behovet skyldes bla. at eldre har svekket opptak av protein i kroppen. Eldre lider ofte også av kroniske sykdommer kan være plaget med dårlig matlyst og lever ofte på en ensidig kost. De har derfor stor risiko for og ikke få dekke behovet for viktige næringsstoffer som bl.a protein. (Les mer om eldres fysiologiske endringer HER).

Under sykdom er proteinbehovet 1,5-2 gram protein per kg kroppsvekt per dag (mot behovet for normalt friske voksne 0,8 g pr kilo kroppsvekt), for å unngå ufrivillig vekttap. Et ufrivillig vekttap ved sykdom er ugunstig og bør forebygges.

Ved infeksjonssykdom med feber ødelegges cellene raskere enn vanlig, og proteinbehovet øker. Kirurgiske inngrep og skader der vev skal gro krever også økt proteininntak. Mennesker med svekket enzymproduksjon eller mage-tarmproblemer, kroniske sykdom, sår som ikke vil gro og andre hudproblemer, rekonvalesenter og eldre kan ha økt behov for spesielle aminosyrer. Medisinske næringsdrikker (proteindrikker) og/eller kosttilskudd med enkeltaminosyrer kan da være et godt alternativ.

 

Les mer om anbefalinger for proteinbehov HER. 

Kan man få for mye protein?

Dersom inntaket av protein er høyere enn behovet, vil overskuddet av protein bli brukt som energikilde 1)Weijs, P. J., Cynober, L., DeLegge, M., Kreymann, G., Wernerman, J., & Wolfe, R. R. (2014). Proteins and amino acids are fundamental to optimal nutrition support in critically ill patients. Critical Care, 18(6), 591.

Det er usannsynlig at man vil oppleve bivirkninger av et daglig protein inntak rundt 2 gram per kg kroppsvekt. Vi vet imidlertid mindre om langtidseffektene av et daglig proteininntak på mer enn 3 gram per kg kroppsvekt. Et høyt proteininntak kan medføre økt utskillelse av kalsium i urinen og kan forverre utvikling av eksisterende nyresykdom.

Produkter for proteinberiking – proteinkilder

Hvordan få nok protein i maten man allerede spiser? Ulike melk- og meieriprodukter, belgfrukter, egg, fisk og kjøtt er gode proteinkilder. Dersom appetitten er svekket, vil det likevel være vanskelig å spise tilstrekkelig for å dekke proteinbehovet. Det vil derfor være viktig å berike mat og/eller drikke med proteinpulver. Eller spise produkter som er beriket med protein av høy biologisk verdi.

Innhold av energi (kcal), fett og protein i produkter som egner seg til beriking:

Hvordan få nok protein

Last ned berikingstabellen ovenfor i eget dokument HER.

Produkter for energiberiking – energikilder

Hvordan få nok protein gjennom melkeprodukter som smør etc? Smør, olje, kremfløte og rømme er produkter er fine å bruke til energiberikning, men disse produktene inneholder lite eller ingen proteiner (se også tabellen ovenfor). Det er dermed viktig å kvalitetssikre at maten inneholder tilstrekkelig med protein. Har en person behov for et energi- og næringstett kosthold, vil det ofte være riktig å berike med ekstra tilskudd av proteinpulver med nøytral smak og høy biologisk verdi.

 

Hvordan få nok proteinprotein mengde smør olje


Se film av vinneren, NM i instittusjonskokkefaget 2014 – om energi og næringstett kost:

 

Vital ernæring har gode alternativer for personer som er småspiste.   

Beriking: 

Tilsettes i mat og drikke når man ønsker å øke protein- og energiinnholdet i maten man lager selv. 

produkter næringstett mat , energiplus

Energiberiking

For-lite_symbolEnergi-Plus er et smaksnøytralt karbohydratpulver, som kan bidra til å øke energiinntaket.

proteinplus_1,5kg

Proteinberiking

For-lite_symbolProtein-Plus er et proteinpulver av myseprotein. Proteinet er av høy kvalitet, smaksnøytralt og kan enkelt tilsettes mat og drikke.